Werkwijze

Een gedegen voorbereiding en een wederzijdse klik bepalen in grote mate het succes van de training of coaching.

Kennismaken
Is er een klik en ben ik de juiste persoon voor het traject? Dan maken we de verwachtingen helder. Jij geeft aan wat je wens is, wat je doelen zijn en welk resultaat je verwacht afhankelijk van je tijd en investeringscriteria. Stel jezelf de vraag welke gedragsverandering je wilt zien om het programma tot een succes te maken?

Voorstel op maat
Ik maak een voorstel waarin ik inhoudelijk het programma onderbouw, inzicht geef over de duur van het traject en de kosten die dat met zich meebrengt. Elk advies is gebaseerd op jouw specifieke situatie. Kortom: maatwerk!

Naast het vergroten van inzicht, kennis en bewustwording vind ik het belangrijk dat je ook daadwerkelijk met het geleerde aan de slag gaat op de werkvloer. Ontwikkelen doe je niet in een paar dagen maar is een continu proces.

Gedurende het traject zullen we regelmatig in contact zijn over het verloop en de ontwikkelingen. Kortom, ik houd graag de vinger aan de pols om tot een goed resultaat te komen.

We sluiten het traject af met een evaluatie.

Werkvormen
Aan het begin van elk traject vraag ik naar het persoonlijke leerdoel. Wat kom je ‘halen’? Want alleen ‘openstaan’ voor wat er wordt aangeboden is niet voldoende. Actief deelnemen is de basis. In de training en coaching wissel ik theorie af met oefeningen. Veel doen is het motto! Werken met acteurs is daar een voorbeeld van.

Theorieën en modellen

Afhankelijk van je vraag of probleem maak ik gebruik van een scala aan beproefde theorieën en modellen. Dit om de simpele reden: niet de theorie staat centraal maar de vraag van deelnemers, team, coachee en/of opdrachtgever. Sommige methodieken worden meer toegepast in de coaching en anderen meer in de training of teamontwikkeling.

GROW model

Het GROW coaching model is een model om structuur aan te brengen in een coachingsgesprek. De kracht van het GROW model is dat het in vier overzichtelijke stappen leidt tot een duidelijk eindresultaat. Doordat je zélf actief bent in het verhelderen van het probleem en het genereren van ideeën, beklijft de output beter.

Logische niveau’s van Bateson en (later) Dilts

Bateson en Dilts beschrijven zes logische niveaus waarop we leren, veranderen, communiceren en functioneren. Het model laat zien dat belemmeringen op één van de niveaus, door het naast hogere niveau beïnvloed worden. Vooral het inzichtelijk maken hoe we als mens of als organisatie kunnen veranderen maakt dit model heel duidelijk.

Voice Dialogue

Persoonlijk ben ik een groot fan van Voice Dialogue. Met name omdat deze methodiek uit gaat van het idee dat je als mens uit verschillende sub-persoonlijkheden ofwel ‘ikken’ bestaat. Met Voice Dialogue  ontdek je welke ‘ikken’ zeer prominent aanwezig zijn en welke ondergesneeuwd. Je wordt je bewust welke impact zij hebben op je gedrag en de beslissingen die je neemt. De methodiek is er op gericht om zelfs in gesprek te gaan met deze sub-personen. Misschien klinkt dit wat vreemd maar het werkt vaak zeer verhelderend.

De vijf frustraties van een team, piramide van Lencioni

Dit piramide model geeft de hiërarchie weer tussen de belangrijkste stappen om tot een optimale samenwerking te komen. De randvoorwaarden, de bouwstenen van de piramide, zijn: vertrouwen, ruimte voor conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en resultaat. Kortom, wil je een beter resultaat zul je moeten investeren in de basis. Het vertrouwen in het team vergroten. In de training gaan we stapsgewijs de verschillende lagen onderzoeken. Om uiteindelijk een beter resultaat voor het team te bereiken.

Lencioni werkwijze

Rationele Emotie Therapie, RET

De RET gaat ervan uit dat ons denken bepaalt hoe we ons voelen en hoe we ons gedragen. De methode maakt je bewust van irrationele belemmerende gedachten. Het helpt je om deze gedachtepatronen te doorbreken. Op die manier kun je je gevoel en gedrag positief beïnvloeden. Zowel in de training als in de coaching een effectief model.

Het gaat te ver om alle methoden, modellen en theorieën te beschrijven. Maar om je een idee te geven waar ik vaak gebruik van maak in mijn trainingen en coaching hier een korte lijst:

  • DAS-model, gedragstyperingen
  • Daniel Ofman, de kernkwadrant
  • RET; Rationele Emotieve Therapie
  • Transactionele analyse en de Dramadriehoek
  • Timothy Leary; Roos van Leary, interactiemodel
  • Belbin Teamrollen
  • Basis communicatiemodellen
  • Covey, Stephan en Franklin
  • Intervisie
  • NLP; Neuro Linguistisch programmeren
  • Oplossingsgericht werken
  • Situationeel Leidinggeven
  • Systeemtheoretische benadering
  • Teamontwikkeling Tuckman
  • Thomas Killman, conflicthanteringsstijlen
  • Weerstandsperspectief

© Mirjam Boot 2015 | By Websiteanalist