Communicatietrainingen

In mijn communicatietrainingen leer je om je gedragsrepertoire uit te breiden. Aangeleerde vaardigheden, voornamelijk met betrekking tot communicatie, kunnen dan vervolgens bewust ingezet worden in bepaalde situaties. Dit kan gaan over assertiviteit, conflicthantering, feedback geven en ontvangen of een andere vaardigheid. Je wordt je meer bewust van je valkuilen en de reikwijdte van je eigen mogelijkheden op dit gebied.

Het gaat bij mij nooit om ‘goede’ of ‘foute’ communicatie. Het gaat er wel om hoe effectief de communicatie is en of jouw doel wordt bereikt. Zo niet, dan kijken we samen hoe het effectiever kan.

Communicatietrainingen kunnen onder meer gaan over:

Assertiviteit

Assertiviteit kun je leren! Het is een stijl van communiceren die je kunt trainen. Of je nu meer introvert of extravert bent, assertief handelen is voor velen onder ons lastig. We houden het liever harmonieus en zijn bang voor een conflict. Assertiviteit is echter niet te verwarren met ‘haar op je tanden’ of stevig van je af kunnen bijten. Dat valt onder agressief gedrag. Assertiviteit loont zich om je eigen te maken. Het maakt het in het leven een stuk gemakkelijker. In de training leer je:

– op te komen voor je eigen belangen
– je mening durven geven
– jouw gevoelens, wensen en gedachten te benoemen
– je eigen grenzen (her)kennen en deze, met respect voor de ander, tijdig en  duidelijk aangeven
– zelfvertrouwen opbouwen om feedback te geven en te kunnen ontvangen.
– leren nee zeggen

Effectief feedback geven en ontvangen

Vaak ervaren we feedback geven als spannend. Feedback ontvangen als lastig. Wanneer je deze vaardigheid je eigen maakt zul je merken dat de samenwerking met anderen veel makkelijker verloopt. Dat je niet ‘lang doorloopt’ met een ontevreden gevoel over een situatie die je als vervelend hebt ervaren. Kortom, je maakt het jezelf en de ander een stuk gemakkelijker en duidelijker. In de training leer je:

– de stappen van feedback geven en ontvangen
– omgaan met emoties en weerstand
– bewustwording en hanteren van belemmerende overtuigingen
– herkennen van je eigen voorkeursgedrag
– do’s en don’ts van feedback geven en ontvangen
– verschillende gedragsstijlen herkennen en op daarop anticiperen
– leren gevoelens te benoemen

Conflicthantering

Conflicthantering gaat over effectief omgaan met het conflict. Wanneer er sprake is van een conflict zijn er meerdere partijen bij betrokken met verschillende belangen. Op zich is daar niets mis mee, toch? Het wordt lastiger wanneer het ontaardt in ruzie. Wanneer allebei de partijen ‘gelijk’ willen krijgen en we ons ingraven in het schuttersputje. De oplossing? In de training leer je o.a. empathisch luisteren. Effectief vragen stellen. Soorten conflictstijlen herkennen. Onderzoeken van de verschillende belangen. Meer begrip krijgen voor de ander. Je voorkeursstijl herkennen in conflicten.

Daarnaast geef ik communicatietrainingen die gaan over:

  • Klantgericht communiceren
  • Communicatieve vaardigheden
  • Commerciële vaardigheden
  • Omgaan met agressie
  • Timemanagement
  • Presentatietechnieken

Ook deze trainingen zijn maatwerk en maken we samen zodat inhoud en werkwijze één op één aansluiten bij jouw praktijk. Dat betekent dat je aan je eigen cases werkt. De dilemma’s die je op de werkvloer tegenkomt maken we bespreekbaar, zodat we tot concrete verbeteringen komen.

Liever één-op-één met je vraagstuk aan de slag? Kijk hier naar de mogelijkheden.


© Mirjam Boot 2015 | By Websiteanalist